journaloes.punt.nl
Geloof
De eerste dag van september, het lijkt wel herfst.
Herfst; dan is het toch bijna Sinterklaastijd.
Waar gelooft u in? 
 
Allah?
De kerstman?
De Tandenfee?
Sinterklaas?
God?
Klaas Vaak?
De Paashaas?
Shiva?
Kabouters?
Of nu even niet in de weergoden?

Reacties

velvetrock op 01-09-2004 09:20
Waar ik in geloof? Niet een bepaalde godheid maar het boeddisme interesseert me mateloos. Buddha = geen god.
 
Waar geloof jij eigenlijk in.
 
Mooie voor een poll trouwens... < gaat kop thee pakken , dag >
 
VELVET
journaloes op 01-09-2004 13:00

Waar ik in geloof? Tsjee. Ik zeg gewoon altijd 'mezelf'. Inderdaadwel een aardige vraag voor een poll.

cindy op 01-09-2004 14:19

Jezus, wat een vraag. Ik denk dat heel veel mensen vage gedachten hebben over het waar ze in geloven/ Vaak kunnen ze het dan geen naam geven, ze noemen het amar iets. En ik geloof ook in iets.

journaloes op 01-09-2004 17:18

Inderdaad, in 'iets'! Dat hoor je wel vaker. Klinkt lekker vaag.

Peet op 01-09-2004 22:23
Ik doe aan zenmeditatie. En ik vind het zen-gedachte(n?)goed erg zinvol.
Of ik nu een boeddhist ben? Geen idee...
Volgens mij begin ik ook te geloven dat de dood niet het einde is.
Maar niet verder vertellen... *grin*
Haha, Peet schaamt zich! *double grin*
 
Peer op 02-09-2004 07:06

AEX, het volste vertrouwen in.

journaloes op 02-09-2004 08:41

Ik vind het prima allemaal. Mediteren heb ik wel eens geprobeerd (tentamenstress), maar ik heb er geen geduld voor. Wat ik echter niet begrijp is dat geloof 'hip' kan zijn; zoals dat Kaballa-gebeuren. Het is toch iets persoonlijks en dus niet trendgevoelig?

michiels op 02-09-2004 10:04

Ondanks alles geloof ik nog steeds in de mens. 

Danielle op 02-09-2004 10:15
Hmpf.
Ik geloof amper iets van alles dat ik om me heen zie, laat staan dat ik in staat ben om te geloven in iets dat ik niet met eigen ogen kan zien.
journaloes op 02-09-2004 10:20

Hoe nuchter! En ook ergens filosofisch.

Marina op 02-09-2004 12:07
Ik geloof in ware liefde.
Klinkt wel ernstig, hè, als ik het zo opschrijf!
journaloes op 02-09-2004 12:59

Dat klinkt heel ernstig, ja. Maar het is toch mooi om daarin te geloven?

Peet op 02-09-2004 13:24

Geloof is geen trend, nee. Daar is Madonna nu ook achter...

Kuikentje op 02-09-2004 14:20
Waar ik in geloof?
Daar heb ik een heel weblog voor aangelegd, om dat op te schrijven. Dus dat lukt niet in een paar zinnen.
Een poging:
in God, in de liefde, in respect hebben voor je medemens en ik probeer in mezelf te geloven (veel moeilijker dan geloven in God!).
 
journaloes op 02-09-2004 17:21

Hoezo is dat moeilijker? Ik ben nieuwsgierig.

Jola op 28-09-2004 17:00
Ik geloof in Jezus.
Annebeth op 28-09-2004 17:13
Ik geloof intoeval en verder nergens in.
journaloes op 29-09-2004 09:26
Dat is toevallig; er zijn meerdere mensen die daar in geloven. Is het dan ook een stroming? Of gewoon Hollandse nuchterheid?
Annebeth op 29-09-2004 11:58
Nee, hoor is niet bepaald Hollands, dat is gewoon toeval LOL Nee zonder gekheid, dat is waar de meeste (veel?)wetenschappers in geloven, zonder toevalsfactor is er namelijk geen wetenschappelijk onderzoek te doen. Je gaat er vanuit dat een bepaald afwijking gebaseerd is op toeval en als het meer dan zoveel procent voorkomt, dan is het geen toeval meer, maar wordt je hypothese bevestigd, of ontkracht. Als je niet gelooft in toeval, wordt het moeilijk bepaalde wetmatigheden op te sporen.
 
 
journaloes op 29-09-2004 12:06
En dat is dus niet te verklaren.Veel mensen verwarren toeval met het lot. Terwijl ik van mening ben dat het laatste van een geheel ander kaliber is en hele andere normen en waarden behelst dan het toeval.
Annebeth op 29-09-2004 12:32
Ach, het is maar wat voor benaming je er aan hangt, maar voor mij zijn lot en toeval iets heel anders. Lot impliceert iets van een doelbewustheid, een reden voor bepaalde dingen. Of dat nu doelbewustheid van de sterren, een godheid of weer iets heel anders is, dat maakt in feite niet zoveel uit. Onder toeval versta ik volstrekte willekeurigheid.
journaloes op 29-09-2004 12:43
Willekerurigheid van wie of wat? Ik ben het wel eens met die willekeurigheid. Het overkomt je. Of niet.
Annebeth op 29-09-2004 12:51
Willekeurigheid van niets en niemand dus
 
Inderdaad, dingen gebeuren je of niet, maar daar is geen reden voor.
journaloes op 29-09-2004 13:01
Zo zie ik het ook; dat toeval. Hoe vervelend het soms ook kan zijn. Of leuk. Het is gewoon een samenloop van omstandigheden.
Bob op 29-09-2004 23:03
Ik heb nog elke dag steun aan Sabazios.
Zohra op 28-10-2004 12:30
Ik ben Paganist, ik ben Heks, ik geloof in het Universum, in mezelf en in Moeder Aarde en Vader Zon, De God en de Moeder...... zo goed?
 
Liefs,
Zohra
journaloes op 28-10-2004 12:52
Dat is wel heel veel geloof, dan moet het vast goedkomen. Zo goedgelovig ben ik dan ook wel weer.
Zohra op 28-10-2004 12:55
Het is gewoon een overtuiging, het is niet echt een 'geloof' maar eerder een levenswijze... Als je 'Wiccan' bent dan geloof je in de bovenstaande dingen :-)
 
Groetjes,
Zohra
Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl