journaloes.punt.nl
Afronden
Al een tijdje worden de bedragen afgerond in supermarkten en andere winkels. Heel fijn, want die muntjes vond ik bar onhandig. En velen met mij. Toen ik mijn eerste zakje met Euromuntjes kreeg had ik gelijk een hekel aan die centjes. Ofwel die muntjes van 1 en 2 Eurocent. De associatie met speelgoedgeld is groter dan die met echt geld. Of mooier gezegd; met een betaalmiddel. De centjes zijn klein, zowel betreft het bedrag alsmede het formaat. Gelukkig wordt er nu afgerond. Toch zijn er mensen die het afronden maar niets vinden. Gisteren werd ik in de supermarkt weer geconfronteerd met zo’n dame. Luid en duidelijk verkondigde zij dat ze arm werd van het afronden. Op maandbasis zou het wel gaan om 60 cent. In haar ogen wordt dan ook alles naar boven afgerond. Natuurlijk gebeurt dat in de ogen van een klaagtruus. Deze vrouw was dan ook een persoon die dit euvel aanpakte om andere bondgenoten te zoeken. Want eenzaam, dat was ze. Mensen knikten gedwee ja om maar van haar af te zijn. Wie zit er nou op zaterdagmiddag te wachten op een verzuurde dame die aandacht wil trekken? Op zaterdagmiddag zijn de supermarkten bomvol, de rijen zijn lang en iedereen wil zo snel mogelijk met zijn of haar boodschappen naar huis. De mevrouw ging zelfs zo ver dat ze met mensen meeliep naar buiten om haar gelijk te verkondigen. Er waren wat mensen die het (overdreven) fatsoen op konden brengen om de vrouw uit te laten parten, anderen liepen stoïcijns door naar hun auto. Ik ergerde mij vooral. En bovendien vroeg ik mij af wat die mevrouw met 60 cent extra per maand zou doen. En hoe zwaar ze het gehad moet hebben toen de Guldencent werd afgeschaft in 1983. Wat een leven.

Reacties

op 25-10-2004 08:57
Ik heb een hekel aan dat soort mensen, wat een geklaag altijd. Laatst hoorde ik iemand zeggen dat die afrondingen ALTIJD in het nadeel zouden zijn voor de klant.
journaloes op 25-10-2004 09:27
Och, dat is ook wel erg pessimistisch. Er zijn genoeg mensen die het bar handig vinden. En genoeg mensen die de centjes niet missen.
J op 25-10-2004 09:53
Het zou een kleine moeite zijn EN heel PRfahig en klantvriendelijk, om die afronding per definitie naar beneden af te ronden. Ik snap niet dat ze die kans niet hebben gepakt....
journaloes op 25-10-2004 09:58
Daarvoor zitten we in Nederland, er moet heel proper met geld omgesprongen worden.
J op 25-10-2004 10:11
des te meer een gemiste kans! als je doelgroep zo op de centen zit.
journaloes op 25-10-2004 10:25
Ha! Eigenlijk heb je helemaal gelijk. Niet alleen de doelgroep zit op de centen, ook de autoriteiten hebben onderhand fossielen op hun kont van dat gedrag. Helaas.
snabbi op 28-10-2004 21:01
Ik hoor dus bij de groep die vind dat het niet kan. Het gaat me echt niet om die ene cent, maar wel om het feit dat je niet betaald wat er gevraagd wordt. Waarom wel bij 1 en 2 cent en niet bij alles onder de 25 cent naar beneden alles boven de 25 naar boven, dus naar 50....
Of waarom doen we het niet gelijk met hele euro's. Gelijk helemaal geen munten gezeur meer, alles afronden op 5 euro.
 
Nee als de supermarkten willen bezuinigen prima. Als ze geen centen en zo willen teruggeven ook prima. Dan kies je er zelf voor en doe je het ook in je eigen nadeel. Waarom mogen zij van een kostenbesparing profiteren en ik niet?
journaloes op 29-10-2004 11:02
Als je gepast wilt betalen (en dat bedoel ik hier letterlijk; het kan ook figuurlijk opgevat worden) kun je toch altijd pinnen of chippen?
jpk op 29-10-2004 15:15
Even kijken: als het bedrag op 0 of 5 eindigt, betaal je precies wat je moet betalen. Eindigt het op 1 of 6, dan wordt er naar beneden afgerond en betaal jeeen cent te weinig, eindigt het op 2 of 7, dan betaal jetwee cent te weinig. Bij 3 of 8 wordt naar boven afgerond en betaal je twee cent te veel, bij 4 en 9 een cent te veel. Oftewel, tenzij ik een domme denkfout maak, word je helemaal niet genaaid als klant; het middelt allemaal netjes uit. Sterker nog, je kuntals je daar zin in hebt bij de kassa het totaalbedrag afwachten en pinnen als dat eindigt op 3, 4, 8 of 9 of cash betalen als het eindigt op een ander cijfer, en op die manier gemiddeld goedkoper uit zijn dan eerst!
journaloes op 29-10-2004 15:57
Precies! En op die manier kun je lekker Oer-Hollandsch met je geld ana de slag gaan.
Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl