journaloes.punt.nl
Onbevlekt
 
 
 
 
 
 
 on·be·vlekt (bn.)
1 zuiver, rein => maagdelijk
ont·van·gen (ov.ww.)
1 (iem.) op bezoek krijgen => iem. welkom heten, inhalen, onthalen, recipiëren, verwelkomen
2 in het bezit of genot gesteld worden van
3 (een signaal) opvangen op een radio- of tv-toestel => capteren
Vandaag groot feest in de Rooms Katholieke kerk.
Men viert dat Maria onbevlekt is ontvangen.
Voor mij blijft het een groot mysterie; dat onbevlekte gebeuren.
En ook wel zielig voor die Jozef.
Maria ondernam buitenechtelijke activiteiten; want zij was aan het ontvangen.
Jozef kon ondertussen zijn mannelijkheid niet tonen.
Hij mocht niets vlekken, laat staan onbevlekt iets doen.
Als Maria op 8 december zwanger is geraakt en op 25 december heeft gebaard heeft zij een zwangerschap gehad waar iedereen een moord voor zou doen.
Dat zal ook wel niet helemaal kloppen.
Ach, Jezus was een gelukkig kind met fijne ouders.
Ga ik te ver?
Ik blijf het toch vreemd vinden.
 

Reacties

Sparce op 08-12-2004 09:54
Haha, het eerste deel van dit log is ook "onbevlekt". *grinnik*
journaloes op 08-12-2004 09:56
Ach ja, laten we vandaag vooral geen vlekken maken. Haha!
michiels op 08-12-2004 10:44
Ach, in het westen hadden we een lichtfeest, de zonnewende. Dan ging de zon de goede kant weer op en werden de dagen weer langer. Reden voor feest. Daar hebben we gelijk de geboorte van Jezus Christus maar bijgevoegd, want op die manier kon je als gelovige toch het heidense zonnewende feest vieren. Handig toch, dat we toen al zo politiek bezig waren?  Vast bedacht door een soort van oer-Balkenende, die net als de huidige niet gehinderd werd door enige kennis van zaken, want de duur van een zwangerschap is dus van ondergeschoven belang als het om deze zaken gaat. Of zoiets. En dat de kortste dag op 22 of 23 december is betekent dat de eerste iets langere dag de 23 of 24 ste december is.  Voila. Hup huup, Balkatruuk. En onbevlekt ontvangen?  Tja, misschien heeft Maria inderdaad geen penetratie meegemaakt, dat kan. Het mannelijke zaad wil, als het gezond is,  zijn weg nog wel vinden als het in de buurt van het "heiligdom" komt. Of misschien was er toen al K.I. Dus dat zou kunnen, al ben je dan volgens mij alleen nog technisch maagd. Wie zal het zeggen? Wel zielig hoor, wel een kind zonder alle lol van te voren... Dat het vlies dan bij de geboorte gebroken wordt hoor je niemand over. Of schiet ik nu tever door?
journaloes op 08-12-2004 11:03
Te ver? Ik vind het wel een aardige benadering. Bijna filosofisch.
journaloes op 08-12-2004 11:06
Oh ja, dat heidense gebeuren ken ik wel. In Twente blazen ze met kerst nog steeds op de Midwinterhoorn. Misschien dat je dat gezien hebt in de tekenfilm van Herman Finkers; 'Kroamschudd'n in Mariaparochie'.
Sparce op 08-12-2004 14:50
"Kennoe mooi help'n drukk'n."
ton op 08-12-2004 20:56
Vroeger, dacht ik, klopte het wel en was Maria Onbevlekte Ontvangenis op 25 maart. Tja, ik kan het niet meer bij mijn ouders navragen, die zouden het zeker wel geweten hebben.
journaloes op 08-12-2004 21:43
Ha! SpiekerJozef! Dat is het helemaal. Prachtig kerstverhaal, niet?
 
journaloes op 08-12-2004 21:45
Op 25 maart zou dat onbevlekte gebeuren wel heel goed uitkomen. Dan was Maria precies 9 maanden drachtig. Op het journaal zag ik trouwend de Paus het uitermate uitbundig vieren vandaag. Heel apart.
Bob op 09-12-2004 13:42
Hoe zit het eigenlijk met jouw onbevlekte verleden journaloes?
Marina op 09-12-2004 14:21
Soms moet ik echt ontzettend lachen om hoe jij de dingen opschrijft.
Dit was er weer zo eentje. Dank ;-)
Bob op 09-12-2004 14:49
Dank je Marina. Ben blij dat je mijn schrijfstijl waardeert.
bliss op 09-12-2004 15:03
die moord is er alsnog gekomen...
journaloes op 09-12-2004 16:05
Jij hebt zo'n prachtige schrijstijl, Bob. Prachtig gewoonweg. Haha.
Henk Beulakker. op 08-10-2010 21:22
Onbevlekt betekent: vrij van erfzonden en heeft opzich niet van doen met sexualiteit.
Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl