journaloes.punt.nl
Cito
Gisteren is de favoriete driedaagse van elke groep-8 scholier begonnen.
De Cito-toets.
Om te kijken wat je kan.
En waar je naar toe gaat.
Zweten voor de scholier.
Zweten voor de school.
De uitslag zegt iets over je niveau.
Een eng woord op die leeftijd.
En de algehele score zegt iets over de school.
Na de lagere school waaiert iedereen uit.
Bij mij toen naar de LTS, LBO, MAVO, HAVO of VWO.
In de klas was er een wedstrijd tussen de twee slimsten.
De maximale score was 550.
Ze haalden 547 en 546. 
En nog steeds zijn er slimmerikken die de Cito-toets als een wedstrijd zien.
Want dat ene cijfer zegt op dat moment alles.
En is even meer dan een momentopname.
 

Reacties

Yuri op 02-02-2005 21:55
Status hè... 'belangrijk'...
Wordt er al vroeg ingeramd.
journaloes op 02-02-2005 22:28
Dat is toch erg... Daar moet een elf c.q. twaalfjarige blaag zich nog niet druk over maken.
Maaike op 02-02-2005 22:34
Bij ons haalde een meisje 550. Zij werd door iedereen op handen gedragen. Maar uiteindelijk heeft ze geen opleiding afgemaakt.... Tja...
droomwens op 02-02-2005 22:40
zo zie je maar.. kennis en hoge scores staan niet garant voor een lang, gelukkig en voorspoedig leven
Saskia op 03-02-2005 00:18
En daarom deed mijn lagere school dus niet mee aan de citotoets... Wij kwamen af en toe terug van gymnastiek en moesten dan even een toets doen. Geen zenuwen, gespreid over het laatste half jaar en nooit onderlingen competitie. Prima methode. 
J op 03-02-2005 14:28
volgens mij zijn het meer de ouders die er zo;n heisa van maken...
weer een nieuwe lay? wowza.
Sparce op 03-02-2005 14:38
mie laaikie de niew lee!
Peet op 03-02-2005 15:13
Tja, ik was er ook nooit zo mee bezig, totdat ik 550 haalde op die toets. Ik viel zowat van mijn stoel! En werd vervolgens op een soort voetstuk geplaatst. Irritant.
journaloes op 03-02-2005 20:39
Tsjonge, 550! Ik was maar goed voor 544. De derde van mijn klas, maar dat kon me eigenlijk jeuken. Ik denk ook dat die ouders er een heleboel heisa van maken. Te veel natuurlijk. Net zoals die gefrustreerde mislukkelingen van een ouders die hun kinderen pushen in sport of muziek.
socalledchaos op 04-02-2005 01:55
Wij hadden het in procenten, als je alles goed had, had je honderd procent. Er was iemand in mijn klas die het voor elkaar heeft gekregen om 1 procent goed te maken...
Peer op 05-02-2005 06:29
Cito toets ik vond het wel grappig om te doen. Ik weet nog dat iedereen erg zenuwachtig was inclusief leraren. Ik had hem goed gemaakt, 545 of 546 weet het niet precies. Was me zelf niet bewust van het feit dat ik erg goed was in het opslaan van nutteloze informatie. Ik speelde liever buskruit of stoepranden of van zulks meer.
bliss op 05-02-2005 11:02
k had 548. maar ik hecht meer waarde aan een iq-test. voor die cito was ik wel zenuwachtig. vooral omdat door iedereen heel duidelijk werd gemaakt dat het heel belangrijk was. toen het eenmaal begonnen was viel het allemaal reuze mee en was het gewoon gezellig. en die score, sja daar was vooral mijn moeder blij mee.
journaloes op 05-02-2005 13:30
Natuurlijk was je moeder daar blij mee.
Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl