journaloes.punt.nl
Doodstraf

Een werkelijk humane samenleving
hecht een groter belang aan het redden
van mogelijke toekomstige slachtoffers
dan aan het in leven houden van
aantoonbaar wrede moordenaars.

 

Aldus Patrick van Schie, directeur van de Teldersstichting (wetenschappelijk bureau VVD)

Reacties

Maaike op 22-02-2005 19:02
En dus zullen meer en meer mensen onschuldig op de stoel belanden...
Dagmar op 22-02-2005 19:24
Zodra je geboren wordt, heb je al de doodstraf te pakken. Is dat geen shit?
ton op 22-02-2005 21:06
Doodzonde. 
Sparce op 23-02-2005 09:09
daar loopt bij mij ook een leuk topic over..
journaloes op 23-02-2005 11:00
Dat heb ik net gezien. Het is zeker een heel interessant onderwerp om over in discussie te gaan.
socalledchaos op 23-02-2005 13:39
Complex onderwerp.. Mijn gevoel zegt: moordenaars, verkrachters, weg ermee! Maar het probleem is ten eerste: wat is moord? Is het die sadist die kleine kinderen ritueel afslacht? Ja. Maar is het ook niet de oude man die toegeeft aan de laatste wens van zijn liefhebbende echtgenote om haar uit haar lijden te verlossen en een pillencocktail voor haar maakt? Daarnaast kun je niet in alle gevallen 100% zeker zijn dat de dader de werkelijke dader is. Als het dan misgaat... wie is dan de moordenaar...
 
Nee de doodstraf daar ben ik tegen, maar het ouderwetse rechtsysteem van Nederland mag ook wel eens drastisch worden aangepast. Als ik ooit kinderen krijg en iemand kan met zijn poten niet van mijn kind afblijven dan weet ik niet wat er gaat gebeuren.. Ik heb geen vertrouwen in dit systeem. Hoe vaak hoor je niet dat iemand in herhaling valt? Veel kinderen die worden verkracht en/of vermoord zijn in handen gekomen van mensen die al eerder voor iets soortgelijks zijn veroordeeld. Ik vind dat de maatschappij moet worden beschermd tegen zulke onmenselijke personen. Hoezo: geen kans op herhaling???? Ik vind dat zo'n gedurfde uitspraak! Waar haalt iemand het lef vandaan om zoiets te beweren! Kunnen ze in het hoofd van iemand kijken? Zijn ze helderziend? Staan mensen die dit beweren in voor de mogelijke gevolgen? Of zeggen ze: "Oeps, foutje, ...ja we dachten dat ie nu zijn handjes wel thuis zou houden." Nee daar heb je wat aan als je kind iets is aangedaan.... Opsluiten en de sleutel weggooien. Ben ik heel hard in, maar ik vind dat zulke mensen geen tweede kans verdienen.
Bob op 23-02-2005 20:26
Zolang justitie nog op grote schaal zit te blunderen lijkt de doodstraf mij noggeen goed idee.
 
journaloes op 24-02-2005 09:16
Mmm, justitie is inderdaad niet altijd even goed bezig. De afgelopen jaren hebben ze veel laten lopen door veel te veel fouten. Echter als die blunders er niet meer zijn is de doodstraf ook geen optie. Ze moeten die criminelen niet altijd met een fluwelen handschoen aanpakken en iedereen maar psychisch te testen.
Xaviera op 25-02-2005 01:12
wie straf je nou eigenlijk met de doodstraf dan? Die persoon of zijn;haar nabestaanden?
 
Ik heb een keer een documentaire gezien over een man die een moord (of meerder, weet het niet meer) had gepleegd en de doodstraf kreeg. Je zag hoe hij afscheid nam vanzijn 4 kinderen en hoewel het voor hem vast erg was ( who knows), was het voor doe kids echt te bizar voor woorden. Je vader staat daar en leeft, is niet ziek, heeft geen ongeluk gehad, toch zal hij binnen 24 uur dood zijn.
 
Ik ben alleen daarom al tegen de doodstraf. 2 wrongs don't make a right!
Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl